ایده و خلاقیت

سن مناسب ازدواج دختر: چه سنی برای ازدواج دختر مناسب است

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر بخواهید بهترین سن ازدواج دختر و پسر را بدانید، میتوانید با کمک موضوعات مطرح شده در ادامه مطلب، بهترین اطلاعات را در این خصوص کسب کنید.

ازدواج یکی از کارهایی است که دختر و پسرها در سن و سال مناسب علاقه‌مند به انجام آن هستند. اما همیشه یک سوال وجود دارد که چه سن و سالی مناسب ازدواج است و دختر و پسر در چه سن و سالی می‌توانند موفق‌ترین ازدواج را بسازند؟ بدیهی است که بررسی این موضوع اهمیت زیادی دارد و پاسخ سوال عده زیادی از افراد را می‌دهد. سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسان و صاحب‌نظران، سن مشخصی نیست! جالب است بدانید که سن ازدواج در هر فرد متفاوت است و تنها با رعایت استاندارد سنی ازدواج، می‌توان سن ازدواج را با بررسی‌های روانشناسانه هر فرد، مشخص نمود.

سن ازدواج چیست؟ سن ازدواج را چه کسی تشخیص می‌دهد؟  از کجا بدانید به سن ازدواج رسیده‌ایم؟ آیا سن ازدواج محدود است؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

سن ازدواج چیست؟

سن ازدواج چیست؟

برای بررسی دقیق‌تر و علمی‌تر هر موضوع، بهتر است به جزییات پرداخته شود و مفاهیم کلی از دل همین جزییات بیرون کشیده شود. بدیهی است که برای دستیابی به پاسخ سوال‌تان درخصوص سن ازدواج، ابتدا باید بدانید که سن ازدواج چیست؟ اصلا ازدواج مگر سن خاصی دارد؟ در پاسخ باید گفت بله! سن مناسب ازدواج دختر با پسر متفاوت است و سن ازدواج در هر دختر و پسر باتوجه به پارامترهای فیزیولوژیکی و خانوادگی و اجتماعی نیز متفاوت است. سن ازدواج به سنی گفته می‌شود که با رسیدن به آن، فرد دارای بلوغ جنسی، جسمی و روحی است. البته، تنها رسیدن به این پارامترها، تعیین کننده سن ازدواج نیست. چرا که ازدواج مقوله‌ای پیچیده و ظریف است که نیازمند آمادگی‌های خاص خود است. پس می‌توان گفت که سن ازدواج سنی است که فرد با رسیدن به آن احساس می‌کند که آمادگی لازم برای داشتن یک زندگی مشترک را دارد و توانایی برآورده کردن نیازهای جسمی و جنسی خود و همسرش را نیز دارا است.

 

حتما بخوانید: چگونه دختری مناسب برای ازدواج پیدا کنیم؟

 

سن ازدواج را چه کسی تشخیص می‌دهد؟

سن ازدواج را چه کسی تشخیص می‌دهد؟

عده زیادی از دختر و پسرهای جوان، علاقه‌مند هستند که بدانند آیا واقعا به سن ازدواج رسیده‌اند؟ آیا ازدواج آن‌ها در سن و سالی خاص، نتیجه بهتری دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شما بهترین شخصی هستید که می‌توانید توانا‌یی‌ها، درک از اجتماع و خانواده، طرز تفکر، بلوغ جنسی و فکری‌تان را درک کنید. اما گاهی برخی افراد واقع‌بین نیستند و در بررسی درک خودشان از شرایط جسمی و روحی‌شان نیز دچار اشتباه می‌شوند. در چنین شرایطی مشاور ازدواج و روانشناس، بهترین شخصی است که می‌تواند به شما بگوید که آیا به سن ازدواج رسیده‌ای را خیر!

 

حتما بخوانید: ویژگی های یک پسر خوب برای ازدواج چیست؟

 

از کجا بدانید به سن ازدواج رسیده‌ایم؟

از کجا بدانید به سن ازدواج رسیده‌ایم؟

اولین شاخصه‌ای که نشان می‌دهد به سن ازدواج رسیده‌اید یا خیر، احساسات و عواطف شما است. میل به آشنایی با جنس مخالف و شروع ارتباط برای ساختن زندگی مشترک، اولین چیزی است که در انسان‌ها بروز می‌کند. هرچند میل جنسی ممکن است پیش از این احساس نیز بروز کرده باشد. اما درک مسئولیت پذیری در زندگی مشترک و علاقه‌مندی به شروع آن و پذیرفتن مسئولیت‌های متعدد زناشویی، از موضوعات مهم سن ازدواج است. معمولا زمانی که به این سن رسیده باشید، تصورات شما از آینده با حضور فرد دیگری گره می‌خورد و شما تمام برنامه‌های آینده‌تان را به همراه خانواده کوچک‌تان تصور می‌کنید. توانایی درک طرف مقابل، پدیدار شدن عشق و میل جنسی، توانایی پذیرش زندگی مشترک با تمامی مزایا و معایب آن، نشان می‌دهد که شما به سن ازدواج رسیده‌اید.

 

آیا سن ازدواج برای دختر و پسر متفاوت است؟

آیا سن ازدواج برای دختر و پسر متفاوت است؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، سن ازدواج نه تنهای برای دختر و پسر متفاوت است، بلکه برای هر فرد نیز عددی متفاوت با دیگری است. قطعا هر انسان در یک خانواده با شرایط متفاوت رشد پیدا کرده است. فرهنگ هر خانواده با دیگری متفاوت است و فرد تجربیات خاص خودش را از زندگی با شرایط خود کسب کرده است. درک افراد از زندگی با دیگران تفاوت دارد و همچنین، شرایط جسمی و روحی هر فرد با دیگری متفاوت است. تمامی این تفاوت‌ها، موجب ساختن شرایط متنوعی می‌شود که هر فرد با بودن در آن، به شخصیت و انسانی خاص تبدیل می‌شود. پس بدیهی است که هر انسان در این زمینه نیز متفاوت با دیگری باشد و نتوان سن مشخصی را برای ازدواج افراد تعیین کرد.

 

حتما بخوانید: سوالات روانشناسی قبل از ازدواج (مهم‌ترین سوالات روانشناسی ازدواج)

 

آیا سن ازدواج محدود است؟

آیا سن ازدواج محدود است؟

سن ازدواج عموما از سوی دختر و پسر و خانواده‌ها تعیین می‌شود. تصمیم گیرنده اصلی برای ازدواج زن و مردی است که قصد ازدواج دارند و خانواده‌هایی که حامی این ازدواج هستند. اما معمولا عرف مشخصی برای این موضوع وجود دارد که ازدواج در سن 17 سالگی را کمی زود می‌داند و ازدواج بعد از 18 سالگی را مناسب‌تر معرفی می‌کند. براساس همین عرف می‌توان گفت که ازدواج در سن 22 سالگی مناسب‌تر از زیر 20 سال است. زیرا در چنین سن و سالی، رشد فکری، عقلی، احساسی، اجتماعی، جسمی و جنسی فرد تکمیل می‌شود. پس بدیهی است که چنین سن و سالی به سن مناسب‌تری برای ازدواج شناخته می‌شود.

 

سن قانونی ازدواج چند سال است؟

سن قانونی ازدواج

سن قانونی ازدواج در ایران، طبق ماده  1041 قانون مدنی، برای دختر خانم‌ها 13 سال و برای آقا پسرها 15 سال بیان شده است. این سن پیش از انقلاب برای دختران 15 سال و برای پسران 18 سال بود. جالب است بدانید که این سن، تنها قانون انجام ازدواج برای افراد است و اگر درخواستی برای ازدواج در سنین کم‌تر نیز وجود داشته باشد، بنابر رای دادگاه درخصوص آن تصمیم گیری می‌شود.

 

 

حتما بخوانید: تشریفات مراحل ازدواج از خواستگاری تا ازدواج در ایران [100% کامل]

 

مناسب ترین سن برای ازدواج خانم ها

مناسب ترین سن برای ازدواج خانم ها

باز هم باید گفت که مناسب ترین سن برای ازدواج خانم‌ ها، براساس فرهنگ و سبک خانواده‌ها متفاوت است. عده‌ای دختر که به 18 سال می‌رسد، شیپور ازدواج می‌زنند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر دخترشان را شوهر بدهند. اما در خانواده‌های متمدن و با فرهنگ چنین شرایطی وجود ندارد. معمولا بهترین سن، سنی گفته می‌شود که دختر خانم خودش تمایل به ازدواج داشته باشد و تمامی اصول و مهارت‌های موردنیاز برای یک زندگی را در کانون خانواده یاد گرفته باشد. سنی که فرد به ثبات فکری، عقلی و احساسی رسیده باشد، سن مناسبی است تا برای بقیه عمرش تصمیم بگیرد و همسر موردنظرش را انتخاب کند. ازدواج‌های احساسی، خالی از عقل و منطق، در سال‌های آتی زندگی منجر به طلاق می‌شود. پس سعی کنید برای بررسی تمامی ابعاد ازدواج موفق و سن ازدواج، حتما از مشاور کمک بگیرید.

 

مناسب ترین سن برای ازدواج آقایان

مناسب ترین سن برای ازدواج آقایان

در این‌جان نیز باید از فرهنگ رایج در کشور صحبت کنید. معمولا در کشور ما، آقایان در سنین بالای 20 سال به فکر ازدواج می‌افتند. برای آقایان، علاوه‌بر بلوغ جسمی، فکری و جنسی، پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که کار را کمی مشکل‌تر می‌کند. توانایی تامین مالی یک زندگی و توانایی پذیرفتن مسئولیت زندگی پارامترهای مهم و اساسی است که آقایان باتوجه به آن‌ها برای زندگی آینده‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند. جالب است بدانید که در بعضی از آقایان نیز، تا سن  30 سالگی، همچنان بلوغ فکری که برای شروع زندگی مشترک لازم است، پدیدار نمی‌شود. پس به جرعت می‌توان گفت که سن و سال در این موضوع فقط یک عدد است و فرد باید با شناخت دقیق خود، اقدام به ازدواج کند. بهترین فردی که می‌تواند در تعیین این سن به شما کمک کند، مشاور ازدواج است.

 

حتما بخوانید: نشانه های علاقه پسر به دختر برای ازدواج چیست؟

 

سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسان

سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسان

از دید روانشناسان، در خانم‌های عادی که در خانواده‌ای متوسط با فرهنگ متوسط بزرگ شده‌اند، سن 25 الی 28 سالگی می‌تواند بهترین سن برای ازدواج باشد. درواقع، این سن و سالی است که فرد تجربیات نوجوانی را کنار گذاشته و از هیجانات آن سن و سال گذشته است و وارد دوران جوانی شده است. معمولا فرد در چنین سن و سالی به تحصیلات دانشگاهی را تمام کرده است و تجربه‌ای در بازار کار را محیط اجتماعی دارد. بدیهی است که بعد از کمی سر و گرم چشیدن روزگار، می‌تواند برای زندگی آینده‌اش تصمیم گیری کند و آمادگی ازدواج را داشته باشد.

سن ازدواج برای آقایان نیز، حدود 30 الی 32 سالگی بیان شده است. سنی که آقایان به بلوغ فکری کامل رسیده‌اند و توانایی پذیرش مسئولیت خانه و خانواده را دارا هستند، این سن برآورد شده است. هرچند تخمین چنین عددی، باتوجه به همان ویژگی‌های شخصیتی، خانوادگی و سبک زندگی در افراد مختلف است.

 

خلاصه مطلب

قطعا اگر در سن و سال ازدواج باشید، بسیار کنجکاو هستید و میخواهید بدانید که سن مناسب ازدواج از نظر افراد مختلف چند سال است. در متن بالا، اطلاعات دقیق و به روزی درخصوص مناسب ترین سن برای ازدواج بیان شده است و شما میتوانید باتوجه به آن، شرایط خودتان را ارزیابی کنید و تشخیص دهید که در سن ازدواج هستید یا خیر.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
سحرکیوانی
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸

دختر هرچه قدر زود ازدواج کنه بهتره چون تو زندگیش موفق میشه

زهرا
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
بر چه اساسی این حرف رو میزنی؟ تعریف شما از موفقیت چیه؟ برای بعضی زودتر ازدواج کردن بهتره برای بعضی نه
پاسخ
سعید
۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

سلام

از نظر علم روانشناسی که روانشناسان مشهوری مثل لورابرگ در مورد ازدواج تحقیق کردن گفته شده که مناسب ترین سن برای دختر ها ۱۷ سالگی تا ۲۰ سالگی و برای پسر ها از ۱۹ تا ۲۲ سالگی هستش

و اگر از لحاظ اسلامی هم فکر کنیم همین سن بهترین سن برای ازدواج هستش

زندگی الان مردم خودش یه تحقیق کلی رو متوجه مردم میکنه که سن ازدواج هرچی بالاتر بره فساد اخلاقی بیشتر میشه الان سن ازدواج دختر پسرها به بالای ۳۰ رسیده و این خودش یه فاجعه هستش که میبینم باعث شده چقدر فساد زیاد بشه

حتی لورابرگ تو کتابش میگه که بهترین زمان بارداری برای زنان از ۱۹ تا تقریبا ۲۸ سالگی هستش

یعنی بعدازین سن تقریبا بارداری سخت تر میشه

پس به نظرم‌ بزرگترین بدبختی که داره برای بشر اتفاق می افته همینه که سن ازدواج داره بالا میره و متاسفانه یه عده ای فکر میکنن هرچه دیرتر ازدواج کنن بافرهنگ تر و متمدن تر هستند ولی کاملا اشتباه فکر میکنند

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید