ایده و خلاقیت

آموزش درست کردن انواع موچی خوش مزه و آسان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در ادامه این بخش از تشریفینو، آموزش درست کردن انواع موچی خوش مزه و آسان را آماده کردیم تا بتوانید این دسر متفاوت و جذاب را در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

موچی که معمولاً به عنوان یک دسر خوش طعم ژاپنی شناخته می شود، در طعم های مختلف تهیه و تولید می شود و در چند سال اخیر، طرفداران بسیار زیادی در همه کشورهای دنیا پیدا کرده است. برای درست کردن این شیرینی لذیذ آسیایی، به طور سنتی از برنج دانه کوتاه مخصوصی به نام موچیگوم استفاده می شود که خیس می شود، بخارپز می شود و به صورت خمیر در می آید. سپس به شکل نان‌ های کوچک در می‌ آید و معمولاً با چیزی شیرین مانند خمیر لوبیا قرمز پر می‌ شود. 

اگرچه درست کردن نسخه سنتی این دسر ژاپنی چسبناک ممکن است کاری وقت گیر به نظر برسد، اما ارزش امتحان کردن را دارد. به همین منظور در ادامه این بخش از تشریفینو، آموزش درست کردن انواع موچی خوش مزه و آسان را آماده کردیم تا بتوانید این دسر متفاوت و جذاب را در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

 

پیشنهاد مطالعه: طرز تهیه شش دسر فنجانی خوشمزه

 

موچی چیست؟

موچی

موچی (Mochi)، در واقع محصول یک برنج دانه کوتاه چسبنده به نام موچیگوم (mochigome) که  است. این محصول نوعی برنج شیرین و چسبناک بوده و حاوی مقدار زیادی نشاسته است.

به طور سنتی، موچی در یک مراسم پرکار به نام موچیسوکی تهیه می شود. به این صورت که برنج موچیگوم یک شب خیس خورده و بخارپز می شود. سپس در حالی که داغ است، برنج را آسیاب می کنند و با پتک در هاون بزرگی می کوبند تا به شکل موچی در بیاید. این آماده سازی توسط یک تیم دو نفره انجام می شود: یکی برای هم زدن و برگرداندن و یکی برای آسیاب و کوبیدن.

 

آشنایی با مواد تشکیل دهنده موچی

به طور کلی، موچی از 3 قسمت آرد برنج شیرین موچیکو، 3 قسمت آب و 1 قسمت شکر تشکیل شده است. استفاده از کمی نمک به بهتر شدن طعم موچی نیز کمک می کند!

شکر مورد استفاده در موچی در طعم و بافت آن نقش مهمی دارد؛ موچی را نرم و انعطاف پذیر نگه می دارد و طعم خوبی به آن اضافه می کند. کم بودن میزان شکر مورد استفاده در موچی نیز باعث می شود تا موچی لاستیکی و سفت شود. حتما از شکر قنادی به جای شکر دانه ریز استفاده کنید تا بافت آن صاف بماند.

افزودن شربت ذرت، بافت موچی را نرم و صاف نگه می دارد و همچنین در صورت نگهداری در یخچال به نرم و انعطاف پذیر ماندن آن کمک می کند. طبق تجربیات به دست آمده در زمینه درست کردن موچی در خانه، اینطور متوجه شده اند؛ بافتی که با افزودن شربت ذرت به دست می‌ آید، بیشتر مطابق با چیزی است که موچی سنتی دارد.

برای طعم دادن به موچی، از مواد خشک مانند پودر ماچا و میوه های خشک منجمد نیز استفاده می شود. برای بهتر شدن طعم موچی می توان به جای آب از شیر نارگیل نیز استفاده کرد. عصاره های رنگی و طعم دهنده غذا نیز می توانند اضافه شوند.

برای حالت پودری یا آردی که روی موچی وجود دارد معمولا از موچیکو یا نشاسته سیب زمینی استفاده می شود. نشاسته سیب زمینی به دلیل بافت نرم و صاف آن بهتر است، اما موچیکو معمولاً در دسترس است و از قبل در داخل موچی قرار دارد

 

مواد میانی موچی

در ژاپن، رایج ترین مواد میانی که در موچی استفاده می شود، خمیر لوبیا قرمز (معروف به کوشی آن) و توت فرنگی کامل است. همچنین از بستنی و انبه نیز برای این منظور استفاده می شود. 

برای درست کردن خمیر لوبیا قرمز شیرین به این مواد نیاز داریم:

  • 1 پیمانه لوبیا ادزوکی

  • 3/4 پیمانه شکر قهوه ای یا سفید

  • 2 قاشق غذاخوری شربت ذرت یا کورن سیروپ Corn Syrup یا عسل یا شکر

  • 1 قاشق چای خوری عصاره وانیل

  • 1/4 قاشق چای خوری نمک

  • کره 80 گرم

 

طرز تهیه خمیر لوبیا شیرین

  1. ابتدا لوبیاها را به مدت 24 خیس کنید و سپس با مقداری اب درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا پخته شود و کاملا نرم و خمیری شوند
  2. لوبیای پخته شده را آبکش کنید و سپس به همراه شکر، نمک و کره درون میکسر یا غذاساز بریزید و خوب هم بزنید. اگر احساس کردید مواد خیلی سفت است، کمی آب اضافه کنید.
  3. پوره لوبیا را درون تابه بریزید و بر روی حرارت متوسط قرار دهید و به طور دائم آن را هم بزنید. این کار را تا زمان که پوره لوبیا قرمز کاملا سفت و خمیری شود ادامه دهید. 

خمیر لوبیا برای موچی

روش تهیه موچی

موچی را می توان هم روی اجاق گاز و هم در مایکروویو درست کرد. ماکروویو یک گزینه سریع که حدود 3 دقیقه طول می کشد، یا روی اجاق گاز در یک دیگ دوبل، که حدود 20-30 دقیقه طول می کشد. درست کردن موچی در مایکروویو بسیار ساده تر است و اگر تصمیم دارید در خانه موچی درست کنید، این روش پیشنهاد می شود.

برای درست کردن موچی، ابتدا باید مطمئن شوید که موچی به اندازه کافی بخارپز شود. وقتی این مرحله از پخت موچی تمام شد، رنگ آن از سفید به تقریباً شفاف تغییر می کند و دیگر مزه آرد و ماسه ای نخواهد داشت. همچنین بافت بسیار چسنبده خواهد داشت. پختن طولانی‌تر معمولا بهتر است. اگر موچی به اندازه کافی بخار پز نشده باشد، شکل خود را حفظ نمی کند.

بعد از پخت، اجازه دهید موچی استراحت کند تا به اندازه کافی خنک شود تا روی سطحی که به شدت گرد و غبار موچیکو پاشیده شده است، بمانند. با گذشت زمان، موچی در حین سرد شدن یک پوسته تشکیل می دهد، بنابراین اگر بتوانید قبل از تشکیل پوست با آن کار کنید، بهتر است. اما، اگر پوسته تشکیل شود، می توان آن را به خوبی ورز داد.

همچنین نیازی به پیچیدن یا برش دایره‌ای آن نیست. فقط کافیست خمیر را با یک چاقوی آغشته شده به موچیکو، تقسیم کنید یا با انگشتان خود آن را از هم باز کنید! نیشگون گرفتن و شکل دادن به آن نیاز به تمرین دارد، بنابراین اگر موچی شما در اولین بار کامل به نظر نمی رسد، اصلا نگران نباشید!

استفاده از آرد زیاد باعث می‌ شود موچی به خودش نچسبد. بنابراین تا حد امکان آرد اضافی را پاک کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: دسر آسان و یخچالی برای تولد

 

آموزش درست کردن انواع موچی خوش مزه و آسان

در ادامه آموزش درست کردن 4 مدل موچی خوشمزه و آسان را اماده کردیم:

 

مواد لازم برای درست کردن موچی ساده

  • ½ فنجان آرد برنج شیرین موچیکو
  • 1 قاشق غذاخوری + ½ فنجان آب
  • 2 قاشق غذاخوری شکر قنادی
  • 2.5 قاشق چایخوری شربت ذرت
  • نمک 
  • 2-3 قاشق غذاخوری رب لوبیا قرمز، 4 عدد توت فرنگی یا میوه خرد شده برای پر کردن

 

مواد لازم برای درست کردن موچی نارگیلی

به دلیل چربی موجود در شیر نارگیل، این موچی کمتر چسبنده و نرم تر است. همچنین این موچی نارگیل در یخچال سریعتر از موچی ساخته شده با آب یا آبمیوه سفت می شود، بنابراین بهتر است در روزی که درست می شود مصرف شود. 

  • ½ فنجان آرد برنج شیرین موچیکو
  • ¾ فنجان شیر نارگیل
  • 2 قاشق غذاخوری شکر قنادی
  • شربت ذرت 1 قاشق غذاخوری
  • نمک 
  • 2-3 قاشق غذاخوری رب لوبیا قرمز، 4 عدد توت فرنگی یا میوه خرد شده برای پر کردن

 

مواد لازم برای درست کردن موچی چای ماچا

  • ½ فنجان آرد برنج شیرین موچیکو
  • 2 قاشق غذاخوری + ½ فنجان آب
  • 1 قاشق چایخوری چای سبز ماچا
  • 2 قاشق غذاخوری شکر قنادی
  • 2.5 قاشق چایخوری شربت ذرت
  • نمک 
  • 2-3 قاشق غذاخوری رب لوبیا قرمز، 4 عدد توت فرنگی یا میوه خرد شده برای پر کردن

 

مواد لازم برای درست کردن موچی انبه

موچی انبه نسبت به طعم های دیگر چسبنده تر است. اگر خیلی چسبنده بود، پس از بخارپز کردن، در موچیکو ورز دهید.

  • ½ فنجان آرد برنج شیرین موچیکو
  • 1 قاشق غذاخوری انبه خشک یخ زده آسیاب شده 
  • 1 قاشق غذاخوری شکر قنادی
  • شربت ذرت 1 قاشق غذاخوری
  • نمک 
  • 2 قاشق غذاخوری + ½ فنجان آب انبه
  • 2-3 قاشق غذاخوری رب لوبیا قرمز، 4 عدد توت فرنگی یا میوه خرد شده برای پر کردن

 

مواد لازم برای درست کردن موچی توت فرنگی

  • ½ فنجان آرد برنج شیرین موچیکو
  • 1 قاشق غذاخوری توت فرنگی خشک یخ زده آسیاب شده 
  • 1 قاشق غذاخوری شکر قنادی
  • شربت ذرت 1 قاشق غذاخوری
  • نمک 
  • 2 قاشق غذاخوری + ½ فنجان آب
  • 2-3 قاشق غذاخوری رب لوبیا قرمز، 4 عدد توت فرنگی یا میوه خرد شده برای پر کردن

 

پیشنهاد مطالعه: 10 طرز تهیه دسر ساده و سریع بدون فر و یخچال

 

آموزش روش درست کردن موچی در ماکروویو

1. تمام مواد را در یک کاسه مخصوص مایکروویو با همزن بزنید تا یکدست شود. کاسه نباید بیشتر از ⅔ پر از خمیر باشد. این مخلوط از نظر قوام شبیه به خمیر کیک خواهد بود.

 

2. روی کاسه را آزادانه با پلاستیک بپوشانید(اگر پوشش پلاستیکی خیلی سفت باشد، بخار نمی تواند خارج شود و دوباره به داخل موچی می چکد. همچنین می تواند سرریز شود!)

طرز تهیه موچی

3. مایکروویو را با قدرت بالا به مدت 1 دقیقه روشن کنید، مواد موچی که درون کاسه ریخته بودید را درون ماکروویو قرار دهید. سپس با یک ظرف سیلیکونی ضد حرارت هم بزنید. وقتی آن را هم بزنید، گلوله می شود، و این اشکالی ندارد! لازم نیست صاف باشد. از دستکش فر استفاده کنید و هنگام برداشتن پلاستیک و هم زدن مراقب بخار بخار باشید. دوباره روی کاسه را با پلاستیک بپوشانید و یک دقیقه دیگر درون مایکروویو قرار دهید و به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که موچی دیگر سفید نشود، اما کیفیت شفاف تری داشته باشد و بسیار لطیف شود. اینکار معمولاً 3-4 دقیقه طول می کشد، اما بسته به مایکروویو شما متفاوت است. بهتر است برای ایمن بودن مدت طولانی تری بپزید تا نیم پز - موچی نیم پز شکل خود را حفظ نمی کند.

4. موچی را روی یک تخته برش یا سطح کاری که روی ان با یک لایه از موچیکو پوشانده شده است، بچرخانید. موچیکو بیشتری روی موچی بپاشید. خمیر موچی را با ضخامت یک سانتی متر باز کنید.

باز کردن خمیر موچی

5. در حالی که هنوز گرم است اما به اندازه کافی سرد شده است، موچی خود را شکل دهید. سپس از یک چاقو یا انگشتان خود برای تقسیم کردن خمیر موچی به چهار قسمت استفاده کنید. سپس از نوک انگشتان خود برای ورز دادن هر تکه به شکل یک توپ استفاده کنید، سپس با کف دست خود آن را کمی صاف کنید و داخل هر خمیر موچی باز شده را با 2 قاشق غذاخوری خمیر لوبیا قرمز یا میوه پر کنید و با انگشتان خود دور خمیر پر شده را جمع کنید و به هم بچسبانید. در نهایت موچی اماده شده را در موچیکو یا نشاسته سیب زمینی بغلتانید و در کاپ کاغذی کیک بچینید.

پر کرد موچی با خمیر لوبیا و توت فرنگی

6. برای تکه های کوچک موچی، تیغه چاقو را با موچیکو یا نشاسته سیب زمینی بپوشانید و خمیر موچی را به قطعات مربع کوچک برش دهید. قطعات را با موچیکو یا نشاسته سیب زمینی بیشتر بپوشانید.

 

7. موچی را می‌توان برای چند ساعت در دمای اتاق نگه داشت، یا آن را به‌ صورت جداگانه در پلاستیک بپیچید (این کار باعث می‌شود خشک و سفت نشود) و تا 2 روز یا دو هفته در فریزر در یخچال نگهداری شود. اما بهتر است موچی در همان روزی که درست می شود خورده شود!

موچی آماده شده

روش اماده سازی موچی روی اجاق گاز

  1. با قرار دادن یک کاسه مقاوم در برابر حرارت روی یک قابلمه، یک دیگ دوتایی درست کنید. قابلمه را با چند لیتر آب پر کنید، مطمئن شوید که آب به کف کاسه بالایی نخورد. آب را به جوش آورده و کاسه را کنار بگذارید. (آب باید در طول فرآیند پخت به طور کامل در حال جوش باقی بماند. اگر آب در حال جوش نباشد، پختن موچی زمان بیشتری می برد.)
  2. تمام مواد را در کاسه ضد حرارت با همزن بزنید تا یکدست شود. در این مرحله قوام آن شبیه به خمیر کیک خواهد بود.
  3. کاسه را به قابلمه در حال جوش برگردانید، با یک حوله آشپزخانه تمیز بپوشانید، سپس با یک درب بپوشانید. حوله بخار را جذب می کند تا دوباره در موچی چکه نکند. 
  4. مواد موچی را به مدت 20 دقیقه روی آب جوش دم کنید و یک بار تا نیمه هم بزنید. وقتی آن را هم بزنید، گلوله می شود، و اشکالی ندارد، نیازی به صاف شدن ندارد! بهتر است از دستکش فر استفاده کنید و هنگام برداشتن درب آن مراقب بخار آب باشید. بخار پز کردن را تا زمانی که موچی دیگر سفید یا مات نباشد، اما کیفیت شفاف تری داشته باشد و بسیار چسنبده شود، ادامه دهید. این معمولا حدود 20 دقیقه طول می کشد، اما می تواند متفاوت باشد. بهتر است برای ایمن بودن مدت طولانی تری بپزید. زیرا موچی نیم پز شکل خود را حفظ نمی کند.
  5. کاسه موچی را از دیگ دوبل خارج کنید و روی تخته برش یا سطح کاری که به طور سخاوتمندانه با یک لایه از موچیکو پوشانده شده است قرار دهید. موچیکو بیشتری روی خمیر موچی بپاشید. با دستان خود دایره ای به ضخامت یک سانتی متر با خمیر موچی درست کنید. 
  6. در حالی که هنوز گرم است اما به اندازه کافی سرد شده است، موچی خود را شکل دهید. برای درست کردن موچی، از یک چاقو یا انگشتان خود برای تقسیم خمیر موچی به چهار قسمت استفاده کنید و از نوک انگشتان خود برای ورز دادن خمیر به شکل به یک توپ استفاده کنید، سپس با کف دست خود به شکل دایره صاف کنید. هر تکه را با 2 قاشق غذاخوری خمیر لوبیا قرمز یا میوه پر کنید و با انگشتان خود خمیر اطراف فیلینگ را به هم بچسبانید. موچی آماده شده را در موچیکو یا نشاسته سیب زمینی بغلتانید و در آستر کاغذی کیک بچینید.
  7. برای تکه های کوچک موچی، تیغه چاقو را با موچیکو یا نشاسته سیب زمینی بپوشانید و به قطعات مربع کوچک برش دهید. این موچی های کوچک را با موچیکو یا نشاسته سیب زمینی بیشتر بپوشانید.
  8. موچی را می توان چند ساعت در دمای اتاق نگهداری کرد یا به صورت جداگانه در پلاستیک بپیچید (این کار باعث می شود خشک و سفت نشود) و تا 2 روز یا دو هفته در فریزر در یخچال نگهداری شود. اما بهتر است موچی در همان روزی که درست می شود خورده شود!
برچسب ها:
موچی
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید