ایده و خلاقیت

سوالات خواستگاری که دخترها باید بپرسند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۴.۳

اگر میخواهید 10 تا از مهمترین سوالات خواستگاری دخترها را اینجا بخوانید، همراه ما باشید تا جزییات سوالات مهم دخترها در خواستگاری را بدانید.

یکی از دغدغه‌های دختر خانم‌های جوان امروزی برای ازدواج، شناخت طرف مقابلشان است. آن‌ها می‌خواهند بدانند که چطور می‌توانند با پرسیدن  چند سوال، مردی که به خواستگاری آن‌ها آمده است چطور شخصیتی دارد استفاده از لیست سوالات خواستگاری، معمولا اولین فکری است که به سر دختران جوان می‌رسد.. آیا می‌توان با این خصوصیات اخلاقی در زندگی به خوبی کنار آمد؟ معمولا با پرسش به این سوالات می‌توان زندگی ایده‌آلی داشت. پس بهتر است، درخصوص مراسم خواستگاری، سوالاتی را مرور کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن، با پرسیدن آن‌ها شناخت خوبی از طرف مقابل‌تان پیدا کنید. با پرسیدن چنین سوالاتی می‌‌توانید آینده روشنی را برای ازدواج‌تان رقم بزنیم.

چرا باید لیست سوالات خواستگاری را بدانید؟ نکات مهم در نوشتن سوالات خواستگاری که خانم ها باید بدانند چیست؟ آیا سوالات خواستگاری تضمین یک شناخت مطلوب است؟ سوالات اولین جلسه ی خواستگاری چیست؟ در ادامه، به بررسی پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

پس همراه ما باشید.

 

چرا باید لیست سوالات خواستگاری را بدانید؟

چرا باید لیست سوالات خواستگاری را بدانید؟

دختر خانم‌ها در مراسم خواستگاری، معمولا استرس فراوانی دارند. بدیهی است که استرس و نگرانی موجب ازدست رفتن حافظه و حضور ذهن شود. در چنین شرایطی قطعا نمی‌توان مکالمه‌ای موفق را مدیریت کرد تا شناخت کافی از طرف مقابل کسب نمود. پس بهتر است، قبل از مراسم خواستگاری با خواسته‌ها و نیازهای‌تان مواجه شوید و براساس آن، با مطالعه لیست کامل سوالات خواستگاری که برای‌تان قرارداده ایم، سوالات دقیقی را بنویسید و در روز خواستگاری مطرح کنید. یادتان باشد، استانداردهای هر شخص با دیگری متفاوت است؛ پس لیست سوالات خواستگاری افراد نیز باهم متفاوت است. هر شخصی، انتظارات مشخصی از همسر آینده خود دارد که در همین جلسات گپ و گفت خواستگاری بیان می‌شود.

 

حتما بخوانید:  آداب خواستگاری برای خانواده دختر چیست؟

 

آیا سوالات خواستگاری یکسان هستند؟

آیا سوالات خواستگاری یکسان هستند؟

زمانی که برای انجام خواستگاری اقدام میکنید، قطعا نیاز دارید تا سوالاتی را از پیش تعیین کنید و برای پرسیدن آن ها آمادگی کافی ایجاد کنید. به این ترتیب همه چیز برای ایجاد یک شناخت نسبی فراهم است. معمولا دختر خانم ها متناسب با نیازها، انتظارات و پارامترهای مدنظرشان، سوالات خواستگاری را مشخص میکنند. چارچوب انتظارات هر فرد تعیین کننده سوالاتی است که در پروسه آشنایی و خواستگاری سوال می‌کند. معمولا همین تفاوت سلیقه‌ها، تفاوت در سبک زندگی و جزییات دیگر موجب می‌شود تا نحوه پرسش و پاسخ در روز خواستگاری متفاوت باشد. دختر خانم‌ها متناسب با نیازهای خاص خودشان تلاش می‌کنند تا سوالاتی را جمع آوری کنند که پاسخ آن تضمین کننده خط فکری و سبک زندگی طرف مقابل است. یادتان باشد که در کنار این سوالات، ارزیابی شهودی با توجه به آنچه از رفتار خانواده خواستگار، نحوه برخورد خواستگارتان در محیط های اجتماعی و چگونگی رفتار خانواده با یکدیگر به دست می‌آید، بسیار ارزشمند است.

 

نکات مهم در نوشتن سوالات خواستگاری که خانم ها باید بدانند

نکات مهم در نوشتن سوالات خواستگاری که خانم ها باید بدانند

ازدواج پیوند عمیقی است که برای اتصال دو انسان به هم انجام می‌شود. معمولا، زندگی زیر یک سقف برای افراد چالش‌هایی ایجاد می‌کند. نکته مهمی که قبل از خواستگاری باید به آن توجه کنید این است که خودتان را در زندگی با طرف مقابل تصور کنید. سعی کنید انتظارات‌تان را یادداشت کنید. زندگی ایده‌آلی که مدنظرتان است، روی کاغذ بیاورید و با نوشتن نکاتی که در ذهن‌تان به‌عنوان خط قرمز و چارچوب زندگی تداعی می‌شود را تحت عنوان سوالات خواستگاری یادداشت کنید. سعی کنید با خودتان روراست باشید و با درنظر گرفتن یک عمر زندگی، نیازهای‌تان را شناسایی کنید.

 

حتما بخوانید:  سوالات خواستگاری که پسرها باید بپرسند

 

آیا سوالات خواستگاری تضمین یک شناخت مطلوب است؟

آیا سوالات خواستگاری تضمین یک شناخت مطلوب است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر! نوشتن لیستی که شامل تمام سوالات درمورد آینده زندگی مشترک‌تان باشد، تقریبا غیر ممکن است. به دلیل این‌که ‌تفاوت‌های فردی، شغلی، فرهنگی،اعتقادی و غیره در انسان‌ها متفاوت است و سوالات یکسان نمی‌تواند به تنهایی حلال مشکلات زندگی باشد. اما با داشتن سوالات خواستگاری پسر از دختر و بالعکس، می‌توان شناخت نسبی و کلی از طرف مقابل به‌دست آورد. سوالات اولین جلسه خواستگاری معمولا تعیین کننده ضرورت برگزاری یا عدم برگزاری جلسه دوم خواستگاری است.

 

حتما بخوانید:  تشریفات مراحل ازدواج از خواستگاری تا ازدواج در ایران [100% کامل]

 

اولین قدم برای پذیرش خواستگار در خانه چیست؟

اولین قدم برای پذیرش خواستگار در خانه چیست؟

معمولا زمانی که پیشنهاد خواستگاری به دختر خانم‌ها داده می‌شود، استرس و سردرگمی نسبی در آن‌ها ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی ابتدا باید کمی با خودتان خلوت کنید و واقع‌بینانه به خودتان و شرایط موجود توجه کنید. خودتان را از نظر زیبایی، تحصیلات، شرایط مالی، فرهنگ خانواده بسنجید. با انجام اینکار توقعات خودتان را از زندگی و همسر آینده‌تان مشخص می‌کنید. معمولا، مشخص کردن معیارهای ازدواج گام مهمی در تعیین آینده یک ارتباط زناشویی است. مرور سوالات خواستگاری دکتر انوشه، سوالات جلسه اول خواستگاری شهاب مرادی و سوالات خواستگاری دکتر فرهنگ و بسیاری از مشاورین ازدواج، به شما کمک می‌کند تا انتظارات‌تان را بررسی کنید.

در چنین شرایطی حتما با خودتان روراست باشید و تمامی ابعاد زندگی مشترک، نیازها و انتظارات‌تان از رابطه را بررسی کنید.

 

چطور صحبت را شروع کنید

چطور صحبت را شروع کنید

معمولا در روز خواستگاری، استرس و اضطراب بسیار زیادی خواهید داشت. پس بهتر است نمونه سوالات معکوس خواستگاری را بدانید. سعی کنید در ابتدا بیوگرافی و خلاصه‌ای از خودتان شرح دهید. معمولا این توضیحات باید به دور از بزرگ‌نمایی بیان شود. اطلاعاتی درخصوص سن،تحصیلات،شغل،تعداد فرزندان خانواده،وضعیت پدر و مادر و خواهر و برادر و این‌که چندمین فرزند خانواده هستید را بیان کنید.

اگر آشنایی قبلی با خواستگارتان داشته باشید، معمولا این سطح از شناخت را دارا هستید.

 

سوالات اولین جلسه ی خواستگاری (جلسه‌ی اول اشنایی)

سوالات اولین جلسه ی خواستگاری (جلسه‌ی اول اشنایی)

معمولا برای پاسخ به این دغدغه " تو خواستگاری چی بپرسم " لیست سوالات مراسم خواستگاری را برای شما تهیه کرده‌ایم. با مطالعه این لیست، می‌توانید مراحل گام به گام خواستگاری را بدانید و درباره خواستگاری اطلاعاتی کسب کنید. در ادامه، رایج‌ترین سبک پرسش در خواستگاری را باهم مرور می‌کنیم. هرچند ممکن است این مدل سوالات را در کانال سوالات خواستگاری دیده باشید، اما در این‌جا مهم‌ترین و بهترین سوالات را خواهید خواند.

  1. به چه دلیلی تصمیم به ازدواج گرفتید؟ (خواست خانواده، فشار فرهنگی یا  نیاز شخصی)
  2. در زندگی چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ (مثال گرفتن بورسیه یا موفقیت در زمینه‌ی ورزشی)
  3. چه ملاک هایی برای خوشبختی دارید؟
  4. مسائل اقتصادی همسرتون و خانواده اش چقدر برایتان مهم است.
  5. بعد از ازدواج چقدر تمایل به ارتباط با دوستان و خانواده ی همسرتان دارید؟
  6. تا چه حد به اعتقادات مذهبی پایبند هستید؟
  7. از نظر دیگران فرد مذهبی هستید یا خیر؟
  8. تعریفتون از حجاب چیست؟ (چادر، مانتو پوشیده، چادر‌ملی، بلوز‌وشلوار‌ و روسری و .....)
  9. در رفتار با نامحرم چه روشی دارید؟
  10. ایا همسرتان باید برای هر کاری از شما اجازه بگیرد؟
  11. چه نظری  درباره‌ی مرد سالاری و زن سالاری دارید؟
  12. مدیریت خانه را دوست دارید با چه کسی باشد؟
  13. خانواده‌تان سنتی است یا مدرن؟و دوست دارید خانواده ایی که میخواهید تشکیل دهید چگونه باشد؟
  14. ایا برای اینکه در زندگی تصمیم‌گیری لازم را داشته باشید اهل مشورت هستید؟
  15. میزان صمیمیت همسر‌تان با خانواده‌ی شما تا چه اندازه باید باشد؟
  16. تا چه انداره مایل به برقراری ارتباطات با خانواده‌ی همسرتان هستید؟
  17. درباره‌ی مدیریت اقتصادی خانه‌داری چه نظری دارید؟
  18. تعریفتان از صرفه جویی چیست؟
  19. ایا اهل پس انداز هستید؟
  20. دوست دارید صاحب فرزند شوید؟
  21. چقدر اختیارات به همسرتان در تربیت همسر می‌دهید؟
  22. در تصمیماتتان خانواده و دوستانتان دخالت دارند و تا چه حد همسرتان در اینده می-تواند در تصمیم‌گیری شما دخالت کند؟
  23. برای رفع اختلاف نظر بین همسر و خانواده‌تان چه میکنید؟
  24. هنگام بروز اختلاف نظر،بعد از گفت‌و‌گو و به نتیجه نرسیدن، دوست دارید چه کسی نظر اخر را بدهد؟
  25. آیا با شاغل بودن همسرتان مشکلی ندارید؟
  26. با دنیای مجازی و اینترنت رابطه‌تان چگونه است؟
  27. هنگام استفاده از اینترنت دنبال چه موضوعاتی در سایت‌ها می‌روید؟
  28. میانه‌تان با چت کردن و روابط مجازی چگونه است؟

 

دکتر شاهین فرهنگ در رابطه با پاسخ به این سوالات می‌گوید: اگر در پاسخ به سوالی چهره اش در هم رفت، رنگ او پرید یا اخم کرد، عرق کرد، دستش شروع به لرزیدن کرد، زبانش به لکنت افتاد و....باید حساس شوید؛ چون ما دست روی نقطه‌ای گذاشتیم که این شخص تحریک شده است

 

10 سوال کلیدی و مهم برای خواستگاری که دختر خانم‌ها می‌پرسند

10 سوال کلیدی و مهم برای خواستگاری که دختر خانم‌ها می‌پرسند

هنگام خواستگاری، دخترها می‌توانند از سوالات زیر برای بهتر شناختن خواسته‌ها و اطمینان از تطابق و سازگاری با خواستگار استفاده کنند. اما یادتان باشد که شخصی سازی سوالات از مهمترین کارهایی است که باید پیش از جلسه خواستگاری انجام دهید. به این ترتیب همه چیز در بهترین حالت ممکن ارائه می‌شود و هیچ نگرانی در خصوص آینده رابطه تا حد زیادی نخواهید داشت.

  1. حتما در خصوص انگیزه و دلیل خواستگاری و انتخاب خودتان سوال کنید! تلاش کنید تا دلیل جذب شدن او را کشف کنید و از میان پاسخ ها، ارزش های مدنظر خواستگارتان را ارزیابی نمایید.
  2. شما باید کشف کنید که طرف مقابلتان به چه نحوه‌ای به مسائل خانوادگی و ارزش‌های خانوادگی نگریسته و چقدر به این موضوعات اهمیت می‌دهد! کشف ارزش های خانوادگی و نوع نگاه فرد به این موضوع می‌تواند ساختار خانواده آینده شما را مشخص کند.
  3. بررسی چگونگی حمایت و مراقبت از طرف مقابل یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام دهید. این که بدانید طرف مقابل چگونه نگرانی‌ها و ترس‌های شما را درک و حمایت می‌کند، بسیار بدیهی است.
  4. چگونه به اهمیت کار و تعادل زندگی کاری-خانوادگی نگاه می‌کنید؟ نحوه نگاه فرد به کار کردن در کنار زندگی و درنظر گرفتن تفریح و اولویت هایی مثل روابط خانوادگی اهمیت زیادی دارد. منشا اختلاف بسیاری از زوج ها همین موضوعات است.
  5. آیا دارای طرح‌ها و آرزوهای آینده‌ای خاص هستید؟ چگونه قصد دارید این رویاها را محقق کنید؟ در واقع شما باید با پاسخ این سوالات کشف کنید که فرد مورد علاقه‌تان دقیقا چه اهدافی را دنبال می‌دهد و راه رسیدن به آن ها را چه چیزی میداند!
  6. به نظر شما ارتباط مؤثر و صمیمی در رابطه چه شکل و رنگی دارد؟ بررسی میزان صمیمین مدنظر در روابط و اهمیت این موضوع بسیار ضروری است. در واقع سطح توقعات آینده شما کاملا وابسته به همین موضوع است.
  7. چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید تا به تعهدات زناشویی و خانوادگی‌تان پایبند باشید؟ بررسی پاسخ این سوال کمک می‌کند تا جایگاه خانواده، زن و بچه در زندگی فرد مشخص شود. اولویت بندی از اساسی ترین موضوعاتی است که پیش از شروع یک زندگی باید به آن بپردازید.
  8. چگونه در مواقع تنش و مشکلات رابطه، به حل و فصل مشکلات نگاه می‌کنید؟ توانایی حل مسئله در زوج ها می‌تواند تضمین کننده دوام زندگی آن ها باشد. به همین دلیل باید مدیریت هیجان، توانایی حل مشکلات و برخورد مناسب را ارزیابی کنید.
  9. در زمینه اهمیت اعتماد و احترام در رابطه، چه نظری دارید و چگونه این اصول را در روابطتان اجرایی می‌کنید؟ بررسی پاسخ به این سوال نوع روابط و دوام آن را تعیین می‌کند. پس حتما هوشمندانه در پاسخ آن به دنبال جزییات بگردید.
  10. چه تصمیمی درباره تعامل و روابط شما با خانواده من خواهید گرفت؟ نوع رفت و آمدها، میزان آن، حد و حدود خانواده‌ها در زندگی زوج و تمام این جزییات مربوط به پاسخ همین سوال است. پس با خیال آسوده در این زمینه هوشمندانه آنالیز کنید.

هرچند سوالات هر فرد متفاوت است، اما همین 10 مورد از کلیدی ترین و مهمترین سوالاتی است که باید حتما در خصوص آن اطلاعات کسب کنید و بیشتر بدانید.

 

برای شروع خواستگاری چه کار‌هایی انجام می‌شود(روز خواستگاری)

برای شروع خواستگاری چه کار‌هایی انجام می‌شود(روز خواستگاری)

جلسه‌ی اول خواستگاری برای آشنایی خانواده‌ها انجام می‌شود؛ پس باید هر دو طرف آداب خواستگاری و طرز برخورد و رفتار مناسب را با یکدیگر بدانند. دانستن این‌که در روز خواستگاری چگونه رفتار کنیم، بخش مهمی است که باید درخصوص آن آگاهی داشته باشید. بعد از آشنایی دختر و پسر مراسم خواستگاری برای شناخت بیشتر خانواده برگزار می‌شود. خواستگاری رفتن به همراه خانواده و موافقت ان‌ها با ازدواج دوجوان این وصلت را پایدار‌تر می‌کند. زمان خواستگاری از قبل تعیین می‌شود، به صورت تلفنی با خانواده ی دختر ساعت و زمان این مراسم هماهنگ می‌شود. بدون هماهنگی شاید طرف مقابل آمادگی لازم برای پذیرایی را نداشته باشد و مجبور باشد برای آماده کردن منزلT خانواده پسر را جلوی در معطل کنند که این کار سبب سوء تفاهم می‌شود. پس بدیهی است که بهترین کار هماهنگی برای برگزاری مراسم خواستگاری است و بهترین ساعت بعد از ظهر یا ساعت اولیه ی شب باشد که همه‌ی اعضای خانواده در این مراسم حضور داشته باشند. مهارتهای گفتگو در خواستگاری نیز بخش مهمی است که باید درنظر بگیرید.

 

حتما بخوانید:  در مراسم خواستگاری چه بگوییم؟ (لیست مهمترین سوالات خواستگاری)

 

روش‌های خواستگاری به سبک جوان‌های امروزی

روش‌های خواستگاری به سبک جوان‌های امروزی

روش‌های خواستگاری امروزه دچار تغیرات زیادی شده است. شیوه‌های عجیب و غریب خواستگاری این روز‌ها جای خواستگاری‌های سنتی را گرفته و باعث شده است تا خانواده‌ها در همان ابتدا دست نگه‌دارند و اجازه‌ی دیدار حضوری دختر و پسر با یکدیگر را ندهند. این موضوع به دلیل این است که، روحیات دختر‌ها نسبت به پسر‌ها حساس‌تر است و در محیط جدید دچار اضطراب می‌شوند. به همین دلیل مراسم در منزل خانواده دختر برگزار می‌شود. خانواده‌هایی که ازدواج به سبک سنتی را می‌پسندند ،چند وقتی است که با روش‌هایی مانند دیدار‌های خارج از خانه قبل از خواستگاری رسمی، پیشنهاد به خانواده‌ی دختر برای حضور در منزل پسر برای اولین بار، فرستادن عکس در تلگرام و راه‌های این‌چنینی، باب آشنایی و ازدواج را باز می‌کنند.

 

حتما بخوانید:  در اولین جلسه خواستگاری چه می گذرد؟ (سوالات مهم خواستگاری)

 

چگونه سوالات خواستگاری را مطرح کنید؟

چگونه سوالات خواستگاری را مطرح کنید؟

یکی از موضوعات مهمی که اصلا به آن اشاره نمی‌شود، نحوه پرسیدن سوالات خواستگاری است. جالب است بدانید که این سوالات هرچند هوشمندانه طراحی شده باشند، باز هم نحوه پرسیدنشان از موضوع سوال مهم تر است. مثلا به این نحو پرسش دختر خانم توجه کنید:

  • شما احتمالا علاقه ای به زندگی تو ایران ندارین که؟
  • قطعا شما میلی به زندگی در کنار خانوادتون ندارین؟
  • احتمالا به دین و مذهب که اعتقاد دارید؟
  • میدونم که نظرتون مثبته اما بازم گفتم بپرسم در مورد کار کردن همسرتون مشکلی ندارید که؟
  • خانواده من رفت و آمد بالا دوست دارن، میدونم شماهم مشکلی ندارید اما گفتم مطرحش کنم!
  • مهاجرت خیلی عالیه نظر شما هم مثبته در مورد مهاجرت؟

این سبک پرسش ها همگی دارای سو گیری هستند و حتی می‌توانند نظر مثبت شما در خصوص هرکدام را نشان دهند. یادتان باشد که پاسخ مدنظر شما در متن سوال نباید مشخص باشد تا فرد مدنظرتان، پاسخ واقعی خودش را ارائه کند. زمانی که این مدل سوالات پرسیده می‌شود، ریسک عدم صداقت در پاسخ طرف مقابل وجود دارد. چرا که فرد احساس می‌کند به دلیل علاقه خود، باید پاسخ واقعی را پنهان کند و مطابق نظر شما رفتار نماید. چنین موضوعاتی سرچشمه بروز عدم صداقت، دروغ و مشکلات بعدی در زندگی زناشویی است.

 

آداب جلسه پرسش و پاسخ‌های خواستگاری

آداب جلسه پرسش و پاسخ‌های خواستگاری

در جلسه پرسش و پاسخ خواستگاری باید آداب خاصی را رعایت کنید. توجه کامل به طرف مقابل یکی از مهم ترین آن‌ها است. شما باید حتما در تماس چشمی مستقیم با فرد مقابل باشید تا عکس العمل های او را به خوبی رصد کنید. توجه کافی، عدم استفاده از موبایل، عدم ایجاد  حس نا امنی و فراهم کردن فضایی برای تعامل مطلوب از جمله مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. در جلسه پرسش و پاسخ خواستگاری، باید همه جزییات را مدنظر قرار دهید و آرامش محیطی را فراهم نمایید. یادتان باشد که واکنش های ناخوش آیند، بد خلقی یا بحث در این جلسه اصلا مناسب نیست. محیط امن برای بیان احساسات، افکار و سبک زندگی از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

 

خواستگاری امروزی بهتر است یا سنتی؟

خواستگاری امروزی بهتر است یا سنتی؟

پاسخ این سوال کاملا به سطح شناخت دختر و پسر و سطح فرهنگی خانواده‌ها بستگی دارد. شاید بهتر است بدانید که در ازدواج‌های امروزی بیشترین چیزی که مدنظر می‌شود پول زیاد، شغل رسمی، ماشین شخصی، خانواده‌ی کم جمعیت و جذابیت‌‌های ظاهری است. جالب است بدانید که این ملاک‌های این روز‌های جوانان، ابزار‌های رفاهی زندگی است، نه ملاک‌های خوبی برای خوشبختی و سعادت‌مندی. اما ازدواج‌های سنتی بدون شناخت کافی نیز، اصلا توصیه نمی‌شود.

 

خلاصه مطلب

برای داشتن یک زندگی دونفره عاشقانه و محترمانه، باید از شخصیت و پیچیدگی‌های همسر آینده‌تان مطلع شوید. یادتان باشد که با پرسیدن سوالاتی که برای زندگی عاشقانه‌تان به آن احتیاج دارید را یادداشت کنید. خواستگاری محل خوبی برای شناخت نهایی همسر آینده‌تان است. پس سعی کنید با بررسی لیست سوالات خواستگاری که برای‌تان ترتیب داده‌ایم، سوالات موردنظرتان را یادداشت کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
امیری
۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۶

خوب بود ولی آخرش متوجه نشدم سنتی بهتر هس یا اشنایی از قبل

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید