ایده و خلاقیت

همه چیز درباره مراسم حنابندان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۴

مراسم حنابندان چطور برگزار می‌شود؟ نقش حنای عروس چگونه است؟ در حنابندان چه رسوماتی به جا آورده می‌شود؟ در این مقاله به طور مفصل، مراسم حنابندان را معرفی می‌کنیم.

مراسم حنابندون یا جشن حنابندان، یکی از مراسم‌های سنتی، قبل از جشن عروسی است. در گذشته، برای وصلت دختر و پسرها، چند شبانه‌روز رقص و پایکوبی می‌کردند. مراسم‌های مختلف در رسم و رسومات متفاوت، با هدف شادی و نشاط قبل از عروسی، برگزار می‌شد. درواقع، به هر بهانه‌ای، نزدیکان عروس و داماد، دور هم جمع می‌شدند و رویداد هیجان‌انگیزی مثل عروسی را، جشن می‌گرفتند. امروزه، باتوجه به تغییرات فرهنگی و شرایط اقتصادی، بسیاری از این رسم و رسومات منسوخ شده‌است. اما هنوز، عده زیادی، علاقه‌مند به برگزاری این مراسم‌ها هستند. جشن حنابندان با آداب خاصی برگزار می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

حنابندان چیست؟ آداب برگزاری مراسم حنابندان کدام است؟ مهمانان جشن حنابندان چه‌کسانی هستند؟ فلسفه مراسم حنابندان چیست؟ در ادامه به پاسخ این سوالات می‌پردازیم. همراه ما باشید.

 

مراسم حنابندان یا حنابندون چیست؟

مراسم حنابندان یا حنابندون چیست

مراسم حنابندان، جشنی است که در آن ظرفی از حنا، به‌همراه هدایایی برای عروس تزیین می‌شود. در این مراسم، معمولا خانواده آقای داماد، ظرف حنا را تزیین می‌کنند. جذابیت و زیبایی این تزیین، ذوق و سلیقه فامیل داماد را نشان می‌دهد. معمولا خانواده داماد، با رقص و شادی به منزل پدر عروس یا محل برگزاری حنابندان می‌آیند. پس از رقص و شادی، یکی از نزدیکان عروس، دست عروس را به حنا آغشته می‌کند و یکی از نزدیکان داماد نیز، همین‌ کار را برای داماد انجام می‌دهد. در طول مراسم، همه مهمانان با استفاده از حنا، کف دستشان را به تبرک و خوش یمنی، آغشته به حنا می‌کنند. بعضی افراد خوش ذوق، با دعوت از فردی که مهارتی در زدن نقش حنا دارد، دستان عروس و مهمانان را با طرح‌های زیبایی از حنا، نقش حنا می‌زنند.

مطلب پیشنهادی: هرآنچه از طرح ازدواج آسان باید بدانید

 

حنابندان را چه زمانی جشن می‌گیرند؟

آداب برگزاری حنابندون

مراسم حنابندان، یک روز یا یک هفته قبل از جشن عروسی برگزار می‌شود. این مراسم زمانی بر‌پا می‌شود که خانواده عروس، آمادگی پذیرایی از مهمانان را داشته باشند. رسم بر این است که، حنابندان توسط خانواده عروس برگزار شود. تهیه میوه، شیرینی و گاهی شام، برعهده خانواده عروس است و هزینه‌های مربوط به عروس مانند لباس، آرایشگاه، زیورآلات و هدیه به عهده داماد است. سعی کنید با برنامه‌ریزی صحیح، آمادگی کامل برای برگزاری این جشن را داشته‌ باشید و از تمام لحظات آن لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی: شروط ضمن عقد به زبان ساده و روان

 

چگونه در مراسم حنابندان، دست عروس را حنا می‌گذارند؟

بهترین ایده حنابندون

کل مراسم حنابندان، برای قراردادن حنای کف دست عروس برگزار می‌شود. در این مراسم، معمولا ظرف حنای تزیین شده توسط خانواده داماد، توسط خواهر عروس یا نزدیک‌ترین فرد به او، برای عروس آورده می‌شود. این‌جا دقیقا زمانی است که، خانواده داماد پول یا هدیه‌ای را به رسم یادبود و پیش‌کش، کف دست عروس می‌گذارند تا اجازه قراردادن حنا در کف دستش را بدهد. به‌غیر از هدیه، پولی نیز کف دست عروس قرارداده می‌شود. در پایان مراسم، این پول توسط عروس به یکی از دختران دم‌بخت داده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: زیباترین و شیک ترین مدل مانتو و لباس عقد محضری

 

حنابندان را کجا جشن می‌گیرند؟

بهترین مراسم حنابندون یا حنابندان

جشن حنابندان، معمولا در خانه پدر عروس برگزار می‌شود. اما این روزها ممکن است، به‌دلیل کوچک بودن متراژ خانه‌ها، امکان برگزاری مراسم حنابندان در خانه وجود نداشته‌باشد. در چنین شرایطی، می‌توانید از منزل یکی از بستگان و یا رزرو باغ و تالار جهت برگزاری این مراسم استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: چطور مناسب ترین باغ تالار را انتخاب کنیم؟

 

فلسفه مراسم حنابندان چیست؟

فلسفه برگزاری مراسم حنابندان

یکی از روایت‌ها درخصوص فلسفه برگزاری مراسم حنابندان این است که معمولا تعداد اقوام عروس و داماد، بسیار زیاد بودند. به‌ دلیل محدودیت‌ها، امکان دعوت از همه اقوام وجود نداشت و به همین دلیل، عده زیادی از اقوام ناراحت و دل‌خور می‌شدند. در چنین شرایطی، جشن حنابندان بهترین فرصت برای دعوت این افراد بود. درواقع، این جشن را برگزار می‌کردند، تا افرادی که نمی‌توانند در مراسم عروسی دعوت کنند را،  در این مراسم میزبانی کنند. این اقدام، دلخوری و ناراحتی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌داد.

 

تم جشن حنابندان چیست؟

بهترین لباس حنابندون

تم جشن جنابندون، معمولا نشانه‌ای از اصالت خانوادگی و سنت است. این جشن، مراسمی سنتی است و تم آن نیز به تبعیت از سنت، حال و هوایی مشابه دارد.

سعی کنید، برای تم جشن حنابندان، از لوازمی سنتی استفاده کنید و رنگ قرمز را مدنظر داشته‌ باشید. استفاده از رنگ قرمز و لباس قرمز برای عروس، رایج‌ترین انتخابی است که در تم حنا‌بندان استفاده می‌شود. از ترمه‌های قرمز رنگ و طرح‌های سنتی، برای تزیین جایگاه نشستن عروس و داماد استفاده کنید. در صورتی‌ که تصمیم گرفته‌اید که حنابندان را مدرن برگزار کنید، می‌توانید رنگ موردعلاقه‌تان را که نزدیک به رنگ قرمز است، انتخاب کنید و تزیینات جشن را نیز، متناسب با آن پیش ببرید.

 

جشن حنابندان مدرن چگونه است؟

این روزها که همه عروس و دامادها سعی می‌کنند، هزینه‌های مراسم و مقدمات عروسی را کاهش دهند، عده زیادی، همچنان علاقه‌مند به برگزاری جشن حنابندان هستند. این افراد بعضا علاقه‌مند به برگزاری حنابندان مدرن هستند. در چنین جشنی، معمولا از دیزاین حنا به سبک مدرن استفاده می‌شود و کلیه المان‌های تزیین میز و جایگاه عروس و داماد، از سبک مدرن انتخاب می‌شود. اگر علاقه‌مند هستید که از نحوه تزیین حنا برای حنابندان عروس 2020 بدانید، حتما به مقاله مرتبط با آن سر بزنید. در این مراسم، گاهی کارت دعوت، سفارش داده می‌شود و گیفت‌های جذابی از حنا تهیه می‌شود. اگر ذوق و سلیقه داشته‌باشید، می‌توانید با استفاده از حنا و ظروف شیشه‌ای، گیفت حنابندان بسازید و به‌عنوان یادگاری از مراسم، به مهمانان هدیه دهید.

 

مطلب پیشنهادی: ایده‌ ها و نکات مهم تزیین جهیزیه عروس

زیباترین دیزاین جشن حنابندون مدرن

زیباترین و جذاب ترین گیفت حنابندون

جدیدترین و زیباترین گیفت مراسم حنابندان - با استفاده از حنای خشک داخل ظروف شیشه‌ای

 

جدیدترین گیفت حنابندون

جدیدترین و زیباترین گیفت مراسم حنابندان - حنای خشک داخل ظروف شیشه‌ای

 

پذیرایی در مراسم حنابندان چگونه است؟

بهترین پذیرایی مراسم حنابندون

پذیرایی در مراسم حنابندان سلیقه‌ای است. نحوه پذیرایی رایج که از قدیم در این جشن وجود داشته‌است، پذیرایی با میوه، شیرینی، کیک و شام بوده‌است. اما این روزها، در مراسم بله برون به سبک مدرن، فینگرفودها، بار میوه، بار شکلات و... نیز وجود دارد. اگر بخواهید این مراسم را باشکوه‌ و لوکس برگزار کنید، می‌توانید از کترینگ کمک بگیرید و فینگرفودهای فوق‌العاده‌ای برای پذیرایی از مهمانان در مراسم حنابندان سفارش دهید.

مطلب پیشنهادی: فینگرفود چیست؟ آموزش 10 مدل فینگرفود ساده

 

مراسم حنابندان در چه کشورهایی انجام می‌شود؟

حنابندون در کشورهای مختلف

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، جشن حنابندان فقط در ایران برگزار می‌شود یا در کشورهای دیگر و سایر رسم و سرومات نیز، رایج است؟ باید گفت، کشور ترکیه، نزدیک‌ترین همسایه به ایران است که مراسم حنابندان را برگزار می‌کند. جشن حنابندان در بین مردم هندوستان نیز همواره رایج بوده. نکته جذاب در این جشن در هند، نقش و نگار حنا بر روی دست عروس است؛ این نقش حنا، طراحی اسم داماد بر روی دست عروس خانم است.

 

سخن آخر

جشن حنابندان، بهانه‌ای است برای دور هم بودن و شادی اقوام از ازدواج جوانان. این مراسم قبل از عروسی برگزار می‌شود و حال همه مهمانانی که در آن شرکت می‌کنند، خوب است. شادی، رقص و برگزاری آداب و رسوم قراردادن حنا روی دست عروس و مهمانان، ازجمله مهم‌ترین کارهایی است که در این جشن انجام می‌شود. سعی کنید در چنین مراسمی شاد باشید و به همراه عزیزان‌تان، خاطره جذابی خلق کنید. گیفت و هدیه حنابندان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مراسم است که می‌توانید با ذوق و سلیقه خودتان انجام دهید.

نظراتتان را برای ما ارسال کنید.

 

مطلب پیشنهادی: مهم ترین نکات مراسم بله برون که حتما باید بدانید

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید