ایده و خلاقیت

مهم‌ترین نکات داشتن ازدواج موفق 1401

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

می خواهید ازدواج کنید اما استرس دارید؟ ما رازهای ازدواج سالم را در اینجا به شما خواهیم گفت

زمانی که مجرد بودم بسیار رویای ازدواج در سر داشتم. همه ذهن و فکر من ازدواج کردن بود که در آن دوست داشتن و دوست داشته شدن را می‌دیدم اما نمی‌دانستم که عشق هرگز کافی نیست. هنگامی که در بیست و چند سالگی برای اولین بار عاشق شدم دنیا به کامم بود، روزهای بسیار خوبی با هم داشتیم و تصور می‌کردم که یکی از خوشبخت‌ترین افراد در دنیا هستم که خدا به من نظر کرده و بهترین شریک زندگی خود را یافته‌ام... غافل از اینکه طوفانی در راه است.

طوفانی کوبنده که نابودم کرد، به هر سویی که می‌توانستم چنگ می‌زدم تا رابطه را نگه دارم و مثل روزهای اول پر از نشاط، شور و هیجان باشیم اما نشد. شکستم، در خود فرو ریختم و ...

اکنون چند سالی از آن ماجرا گذشته است. برای اینکه دوباره سرپا شوم، چگونه ازدواج موفق داشته باشیم را دنبال کردم و در دوره‌های بسیاری شرکت کردم، با افراد مختلف دیدار کردم، مشاور همچون پشتیبانی دلسوز حمایتم کرد و اینک در صدد هستم که از تجربیاتی که به دست آورده‌ام با شما صحبت کنم و رازهایی را برای داشتن ازدواج موفق با شما دختران و پسران عزیز در میان بگذارم.

 

 

چگونه ازدواج سالم داشته باشیم؟

هنگامی که قصد ازدواج داریم ابتدا وارد رابطه‌ می‌شویم. رابطه‌ای که قرار است مسیر آینده را مشخص کند فراز و نشیب‌هایی دارد که با دانستن نکاتی مهم می‌توان به درستی از این مسیر عبور کرد، نکاتی که گاهی اوقات با خود گفته‌ام که کاش آن‌ها را زودتر می‌دانستم... با من همراه بمانید که تک تک آن‌ها را بیان خواهم کرد:

 

تنها نباشید

آدمیزاد ممکن است در هر دوره‌ای از زندگی احساس تنهایی داشته باشد که کاملا طبیعی است. اگر در اوج تنهایی یک نفر وارد روزها و لحظه‌های تکراری شود تصور می‌کنیم او دقیقا همان فردی است که تا به حال نبوده است و همیشه خلا نبود او را حس می‌کرده‌ایم. اکنون تصور ادامه زندگی با او بسیار دلنشین و زیباست که در واقع همه نداشته‌ها را در او جستجو می‌کنیم. البته که حس بسیار خوبی است اما هیچ گاه کمبودهای او را متوجه نخواهیم شد، تنها برای چند روز دنیای ما متفوت خواهد شد نه برای همیشه...

در اصل به خود دروغ می‌گوییم و نمی‌خواهیم باور کنیم که در حال دروغ گفتن به خود هستیم. هر کمبودی در او را به پای حساسیت‌های بیش از حد خود می‌گذاریم اما در اصل در خود واقعی هستیم که نمی‌خواهیم آن را باور کنیم. آدمیزاد همیشه در طلب عشق خود را به زمین و زمان می‌کوبد و چیزی را که عشق نیست به نام عشق می‌شناسد که از تنهایی می‌آید.

تنهایی بخشی از زندگی هر فردی است که تا دقیق ندانیم که هستیم، چه می‌خواهیم و به کجا می‌خواهیم برویم آن را باور نمی‌کنیم. تنها نمانید، با افراد مختلف معاشرت کنید، مدام خود را به چالش بکشید، سرگرمی‌های بسیاری داشته باشید و به آموختن اهمیت دهید. هنگامی که برای نجات خود از تنهایی تلاش می‌کنید خود به خود در مسیر ارتباطات می‌افتید که اجازه نمی‌دهد هرچه کمبود دارید را در وجود دیگران جستجو کنید بلکه با خود واقعی رو به رو خواهید شد و برای رفع نواقص و عیوب تلاش می‌کنید.

 

حرف بزنید

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟ حرف بزنید! صحبت کنید!

کسی که صحبت می‌کند خواسته‌های خود را به زبان می‌آورد. صحبت کردن در شرایط مختلف به انسان می آموزد که چه بگوید و کجا بگوید. صحبت کردن در اصل جملاتی است که از ذهن به زبان رسیده و آن‌ها را بیان می‌کنیم و تا وقتی که به حد کافی حرف نزده باشیم مهارتی برای سخن گفتن به دست نمی‌آوریم.

به زبان آوردن خواسته‌ها باعث می‌شود که ارتباط موثر و بهتری برقرار کنیم. با صحبت کردن می‌توان سبک ارتباطی مناسبی داشت که این مسئله نه تنها در روزهای اول آشنایی حتی بعد از ازدواج هم مهم است. نگویید ناراحت می‌شود، حال ندارم، الان فرصت مناسبی نیست و ... بلکه صحبت کنید، سوال بپرسید، هر جا که نیاز است توضیح دهید و توضیح بخواهید تا بیشتر با لایه‌های درونی یکدیگر آشنا شوید و بدانید که آیا برای یکدیگر مناسب هستید یا خیر، آیا توقعات و خواسته شما با طرف مقابل همخوانی دارد یا خیر و ...

 

عشق غیر واقعی نخواهید

دیده‌اید زوج‌های اطراف شما چنان به یکدیگر می‌چسبند و گاهی طوری از روابط میان خود با شما صحبت می‌کنند که گویی خوشبخت‌ترین زن و شوهر دنیا هستند؟

البته که ممکن است چنین عشق و عاشقی وجود داشته باشد اما همه چیز به طور 100% قابل بیان نیست. می‌دانید دو نفر در مورد موضوع یا موضوعاتی با یکدیگر اختلاف دارند اما همیشه در جمع طوری رفتار می‌کنند که گویی هیچ اتفاق تلخ و بدی تا به حال میان آن دو نیفتاده است. البته این خوب است که مشکلات خود را میان جمع نمی‌آورند اما بهتر است هر چیزی را باور نکنیم.

چشم چیزی را می‌بیند که ظاهری است اما عقلی وجود دارد که درون را لمس کند و بفهمد. عشق چیزی که نیست که در سریال‌های رمانتیک نشان می‌دهند، در کلیپ‌های فضای مجازی دست به دست می‌شوند و عکس‌هایی انتشار می‌یابند که دو نفر نمی‌دانند دیگر چگونه عاشقانه‌هایشان را به نمایش بگذارند.

در پاسخ به سوال چگونه ازدواج سالم داشته باشیم باید گفت واقع بین باشید، عشق و عاشقی غیر واقعی نخواهید. اجازه دهید حقیقتی را با شما در میان بگذارم. در طول رابطه عشق بالا و پایین می‌شود. ممکن است روزی باشد با اینکه اتفاق خاصی نیفتاده باشد اما هچون روزهای قبل تمایلی به او نداشته باشید و حتی نمی‌خواهید او را ببینید یا صدایش را بشنوید. ممکن است روزهایی باشد که از شدت عشق نتوانید لحظه‌ای دوری را طاقت بیاورید. همه این اتفاقات کاملا طبیعی است. خصوصیات واقعی طرف مقابل را در نظر بگیرید زیرا هر فردی خوبی و بدی‌هایی دارد. قرار نیست همیشه دست در دست هم شام بخورید، پا به پای هم در ساحل دریا قدم بزنید، برای یکدیگر آهنگ بخوانید و ... همه این‌ها در بخشی از زندگی اتفاق می‌افتد و کم و زیاد می‌شود که طبیعی است. انتظار عشق غیر واقعی، خیالی و ایده آل که هرگز کم نمی‌شود را نداشته باشید.

 

 

زمان آشنایی

بسیار گفته شده و شنیده‌ایم که زمان آشنایی نباید کوتاه یا بسیار طولانی باشد. به طور کلی در مبحث چگونه ازدواج موفق داشته باشیم گفته می‌شود بهترین زمان آشنایی برای قبل از ازدواج 6 ماه است. این اظهار نظر را نه چندان تایید و نه رد می‌کنم بلکه کمی آن را دقیق‌تر خواهم گفت.

شش ماه شاید زمانی ایده‌آل برای آشنایی باشد اما باید مسائل دیگری را هم در نظر گرفت. از لحظه‌ای که کنار هم قرار می‌گیرید و به طور رسمی با یکدیگر صحبت می‌کنید زمان آشنایی محسوب می‌شود نه از دورانی که یکدیگر را شناخته‌اید و با هم صحبت خاصی نکرده بودید. در زمان آَشنایی مهم است که چقدر با یکدیگر وقت می‌گذرانید و کیفیت صحبت‌ها و دیدار شما در چه سطحی است.

قطعا میان افرادی که دو روز در هفته و هر کدام حداقل دو ساعت یکدیگر را می‌بینند با فردی که یک روز در هفته و چهار ساعت طرف مقابل را می‌بیند تفاوت‌هایی وجود دارد. ممکن است حین صحبت‌های خود به آب و هوا، مسائل روز دنیا، خوراکی‌های محبوب و ... اشاره کنید اما نوع دیگری از آشنایی‌ها صحبت در مورد خواسته‌ها، اهداف، خانواده، گذشته و امثال این‌ها باشد که در مدت زمانی کوتاه و فشرده بیان می‌شوند. بنابراین بهتر است زمان آشنایی زیر شش ماه نباشد و قضاوت را به عهده شما می‌گذارم که بیندیشید و ببینید چقدر از دیدار و صحبت‌های شما جدی و رسمی است.

 

سوالات روانشناسی قبل از ازدواج (مهم‌ترین سوالات روانشناسی ازدواج)

 

مهارت حل مسئله

یکی از رازهای ازدواج موفق داشتن مهارت حل مسئله است. کسانی که به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کرده و از آن فرار می‌کنند فرد مناسبی برای ازدواج نیستند. مهارت حل مسئله یعنی توانایی رو به رو شدن با آن را داشتن و تلاش برای پیدا کردن راه حل...

چگونه ازدواج سالم داشته باشیم؟ قطعا اگر آن موقع عاقل‌تر بودم به این فکر می‌کردم که نه تنها طرف مقابل بلکه خود من چقدر توانایی حل مسئله را دارم. مهارت حل مسئله باید در هر دو نفر وجود داشته باشد تا بتوان زندگی را همزمان و با تعادل پیش برد. قهر کردن، گریه کردن، لجبازی کردن و ... نمونه‌هایی از عدم مهارت حل مسئله هستند.

 

 

تفاهم

در پاسخ به چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟ باید به تفاهم اشاره کرد. تفاهم به معنای فهمیدن یکدیگر و درک کردن است که باعث سازگاری می‌شود. تفاهم در زندگی مشترک به معنی اختلاف نداشتن نیست بلکه یکدیگر را فهمیدن و پذیرای شرایط همدیگر بودن است.

اگر تفاهم وجود نداشته باشد به دلیل اینکه زن و شوهر زبان یکدیگر را نمی‌فهمند و از اینکه صحبتی بکنند که طرف مقابل بد برداشت کند، ترسیده و به دیگری پناه می‌برند که ممکن است مقدمات خیانت فراهم شود. به جای صحبت کردن در مورد رنگ مورد علاقه، غذا و ... بیشتر درباره خودتان صحبت کنید، از خصوصیات اخلاقی خود حرف بزنید و یکدیگر را به چالش بکشید. تفاهم چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. برای اینکه بدانید با یکدیگر تفاهم دارید یا خیر، موضوعات زیر برای صحبت کردن مفید هستند:

  • طرز لباس پوشیدن، موها را آراستن، حدود آرایش کردن و ...
  • خندیدن بیش از حد یا ساکت بودن در جمع و خلوت
  • دوران بی پولی و ورشکستگی
  • اعتقادات و مذهب
  • داشتن علایق مشترک در جنبه‌های مختلف
  • میزان رفت و آمد با خانواده، دوستان و ...
  • اجازه یا عدم اجازه برای تحصیل، کار کردن، سفر مجردی رفتن و ...
  • ...

 

سن مناسب ازدواج دختر: چه سنی برای ازدواج دختر مناسب است

 

معیارهای ازدواج

هنگامی که فرد عاشق می‌شود گاهی همه چیز را فراموش می‌کند طوریکه حاضر است روی خط قرمز خود پا بگذارد تا به فرد مقابل برسد. در ازدواج تا حدودی به کوتاه آمدن نیاز است اما اینکه کاملا تمام خواسته‌های خود را زیر پا بگذارید درست نیست زیرا در آینده با بحران هویت و شخصیت رو به رو خواهید شد. معیارهای مهم در ازدواج عبارتند از:

  • برابری در ظاهر
  • برابری در سن
  • جذابیت جنسی
  • برابری در خانواده‌ها
  • برابری اولویت‌های زندگی
  • برابر بودن سبک زندگی
  • برابر بودن میزان اعتقاد به خدا
  • برابری از نظر قد
  • برابری از نظر موقعیت مالی
  • برابری از نظر موقعیت کاری
  • برابری از نظر تحصیلات
  • ...

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟ توصیه می‌شود که هر معیاری که برایتان مهم است روی برگه بنویسید و سپس آن‌ها را به ترتیب اولویت بندی کنید. این کار ممکن است چندیدن روز طول بکشد و حتی گاهی جایگاه بعضی از معیارها با یکدیگر جا به جا شود. در اینجا معلوم می‌شود که چقدر خودتان را می‌شناسید و حتی ممکن است با انجام این کار به خودشناسی برسید. به طور کلی داشتن تناسب و هم کفو بودن بسیار مهم است.

 

 

خانواده

هنگامی که به زندگی رویایی در آینده با او فکر می‌کردم، تصورم بر این بودکه چون خود او انسان خوب و شریفی است قطعا همه چیز عالی پیش خواهد رفت. در گذر زمان حقایق برایم آشنا شد، هرچقدر که شریکم انسان خوبی بود ویژگی‌هایی داشت که یا آن‌ها را به ارث برده بود یا از خانواده یاد گرفته بود. مادرش با وجود تحصیلات عالی و موقعیت اجتماعی بسیار بالا خانمی مستبد و خود رای بود طوری که اگر قرار بود سفر بروند تعیین مقصد به عهده مادر بود. پدر از همه مسائل کناره گیری کرده بود و ترجیح می‌داد حرفی نزند که با او بحث نکنند. در اصل جای پدر و مادر با یکدیگر عوض شده بود از این رو خانواده از یکدیگر دور شده و مادر هم به جای دوست نقش تصمیم گیرنده را داشت. دقیقا پارتنر من چنین ویژگی را داشت و با کوچک‌ترین مخالفتی عصبانی می‌شد و می‌خواست که همه چیز طبق نظر او پیش برود.

در واقع او هرگز چیزی به نام مشورت کردن را یاد نگرفته بود و تصور بر این بود که همیشه عقاید من از بقیه بهتر است و دیگران باید پذیرنده نظرات من باشند. من در خانوداه‌ای بزرگ شده بودم که پدر و مادر همیشه با یکدیگر مشورت کرده و در نهایت تصمیمی را می‌گرفتند که هر دوی آن‌ها راضی باشند. گاهی در این تصمیم گیری بچه‌ها را دخالت داده که این امر باعث می‌شد همه با هم همفکری داشته باشیم و به هم احترام بگذاریم.

اوایل به راحتی کوتاه می‌آمدم اما پس از مدتی دیگر من، خود واقعی نبودم و ناچار بودم که بله قربان‌گو باشم. دقیقا دو فرد بودیم که در خانواده‌هایی کاملا متفاوت از یکدیگر بزرگ شده و این امر باعث ایجاد مشکلاتی در روابط ما شده بود. خانواده مهم‌ترین چیزی است که باید به آن دقت کرد چون فقط با خود فرد ازدواج نمی‌کنید بلکه با خانواده او هم ازدواج خواهید کرد.

 

 

نشانه های علاقه پسر به دختر برای ازدواج چیست؟

 

رابطه جنسی

چه بخواهید و چه نخواهید، هنگام آَشنایی به رابطه جنسی فکر خواهید کرد. طرف مقابل باید از نظر جنسی برای شما جذاب باشد که بتوانید در کنار او بخوابید، رابطه داشته باشید و در آینده بچه دار شوید. رابطه جنسی هورمون‌های عشق را فعال کرده و قبل از ازدواج باعث می‌شود که کمی از منطق دور شوید. برای داشتن رابطه عجله نکنید، بلکه با او خوب آشنا شده و بعدها آن را تجربه کنید.

چگونه ازدواج سالم داشته باشیم؟ می‌توانید پس از چندین جلسه درمورد تعداد و کیفیت روابط جنسی با یکدیگر صحبت کنید و مزاج‌های یکدیگر را بشناسید. زیرا سرد بودن یکی از زوجین باعث آزار زوج دیگر که گرم مزاج است خواهد شد و به مرور روی زندگی مشترک تاثیر می‌گذارد.

 

اهداف و سوالات مشاوره پیش از ازدواج

 

چگونه ازدواج عاقلانه، منطقی و شاد داشته باشیم؟

به آن روزها که فکر می‌کنم می‌بینم می‌شد در کنار تمام دوستی‌ها، خوشی و شادی‌ها برای شناخت یکدیگر وقتی هم برای مشاور می‌گذاشتیم. توصیه می‌کنم پس از چندین جلسه آشنایی به جای گذراندن وقت در کافی شاپ، پارک، سینما و ... نزد مشاور رفته و از او بخواهید شما را راهنمایی کند. مشاور فردی بی‌طرف است و با پرسیدن سوالات مختلف و تست گرفتن به شما خواهد گفت از نظر تیپ شخصیتی چقدر مکمل یکدیگر هستید و آینده این ازدواج چگونه خواهد بود.

قطعا که در اطراف شما مشاورهای زیادی وجود دارد اما بگردید و بهترین آن‌ها را پیدا کنید. زمانی بهترین نتیجه حاصل می‌شود که هر دو به طور همزمان حاضر باشید از رهنمودهای وی بهره‌مند شوید. اگر شریک شما همکاری نمی‌کند بهتر است منصرف نشده و خود نزد مشاور بروید. دوست، آشنا، فامیل و ... شاید چیزهایی به شما بگویند که سر از دلسوزی یا حتی دشمنی باشد اما مشاور هیچ نسبتی با شما نداشته و منطقی نظر می‌دهد. پس چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟ یکی از راهکارها کمک گرفتن از مشاور ازدواج است.

 

جمع بندی

امروزه که با فرد دیگری ازدواج کرده‌ام یاد گرفته‌ام که باید اول خودم را دوست داشته باشم و بعد به چیزهایی که می‌خواهم برسم. هنگامی که خودم را دوست دارم دنبال یادگیری و آگاهی می‌روم که این امر باعث بهتر شدن کیفیت زندگی من می‌شود. شما دختران و پسران عزیز که قصد ازدواج را دارید از همین امروز از خود شروع کنید، در آینده‌ای نه چندان دور به طرز عجیبی از خود تشکر خواهید کرد که برای داشتن ازدواج سالم و شاد چنین راهی را پیمودید.

نظر شما چیست؟ چگونه ازدواج موفق داشته باشیم؟

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات مجالس
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید